News
NABÓR CHĘTNYCH NA KOLEKTORY SŁONECZNE I FOTOWOLTAICZNE
30.03.2017
Program 4.1.1 Rozwój infrastruktury produkcji energii ze źródeł odnawialnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020
Do końca miesiąca września 2017 odbędzie się nabór wniosków w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie na dofinansowanie ze środków UE budowy instalacji Odnawialnych Źródeł Energii (OZE).
W naszym przypadku dotyczyłoby to dofinansowania kolektorów słonecznych na ciepłą wodę i fotowoltaicznych (produkcja energii elektrycznej).
Aby opracować wniosek aplikacyjny należy znać dokładną listę chętnych osób na te instalacje.
Zatem weryfikacja chętnych osób odbędzie się poprzez wpłatę 500zł na fotowoltaikę i 400zł. na kolektory na konto Urzędu Gminy w terminie do 30.04.2017r. Będzie to pierwsza rata ponieważ całkowity wkład własny będzie wynosić:
1.Kolektor słoneczny około 3.500zł.
2.Instalacja fotowoltaiczna – 3KW około 7.000zł. - 8.000zł.
– 5KW około 11.500zł. - 13.000zł.
Koszt ostateczny będzie znany po rozstrzygnięciu przetargu.
Koszt zależny jest też od umiejscowienia instalacji:
1) na dachu budynku mieszkalnego – VAT - 8%
2) na dachu budynku gospodarczego – VAT – 23%
3) na (ziemi) gruncie VAT – 23% i dodatkowa konstrukcja wsporcza
Zastrzegamy, że jeżeli nasz wniosek nie otrzyma dofinansowania wówczas wpłaty zostaną zwrócone, pomniejszone o koszt wstępnego projektu usytuowania instalacji i Programu Funkcjonalno Użytkowego. Zwrot części wpłaty może nastąpić również w sytuacji jeżeli wystąpi brak możliwości technicznych instalacji OZE. Zwrot wpłaty jest niemożliwy jeżeli wycofanie się nastąpi z własnej woli zainteresowanego.
Przewidywany okres realizacji 2018 – 2019.
Druk wpłaty dostępny na stronie internetowej www.charsznica.pl
lub w Urzędzie Gminy pok. 15, 16, 14, 10.
Pytania można kierować e-mailem na adres: oze@charsznica.pl , odpowiedzi będą zamieszczane na stronie Urzędu Gminy Charsznica.
PYTANIA I ODPOWIEDZI
FOTOWOLTAIKA
Pytanie:
O jaki typ instalacji fotowoltaicznej chodzi, czy jest to system wyspowy wsparty akumulatorami czy system sieciowy z możliwością oddawania nadmiaru prądu do sieci energetycznej?
Odpowiedź:
System wyspowy nie brany jest pod uwagę bo nie ma najmniejszego sensu w przypadku PROSUMENTA (producenta i jednocześnie konsumenta) czyli w naszym przypadku i w obecnej sytuacji prawnej ,rolę akumulatorów spełni sieć energetyczna poza tym akumulatory są bardzo kosztowne i mają krótką żywotność. Po montażu urządzenia fotowoltaicznego zakład energetyczny zamontuje licznik dwukierunkowy , będzie on zliczał energię pobraną z sieci i w drugą stronę energię oddaną do sieci w okresach półrocznych , ilości te będą kompensowane na zasadzie że wyprodukowana przez nas energia będzie uznana w 80 %. Nadwyżka energii oddana do sieci po półrocznym okresie rozliczeniowym będzie mogła być odebrana przez Prosumenta w 80% przez najbliższy rok.
Np. okres półroczny 1.01.2018 - 30.06.2018
energia pobrana przez Prosumenta = 1000 kWh
energia oddana przez Prosumenta = 2000 kWh
rozliczenie ; 2000 kWh x 80 % = 1600 kWh , 1600 kWh - 1000 kWh = 600 kWh - do odebrania 600 kWh w okresie od 1.07.2018 do 30.06.2019. Jeżeli tej nadwyżki nie wykorzystamy to przepada.
Jeżeli więcej energii pobierzemy niż wyprodukujemy x80% w okresie półrocznym to dopłacamy.
Pytanie:
Czy dysponują Państwo jakimiś narzędziami do kalkulacji opłacalności inwestycji po stronie użytkownika?
Odpowiedź:
Kalkulacja opłacalności to sprawa indywidualna , im mocniejsze urządzenie tym większy koszt własny, większa produkcja energii i możliwość jej niewykorzystania , zatem moc instalacji fotowoltaicznej powinna być dobrana do wielkości zużywanej energii przez gospodarstwo domowe , szacujemy że powinny mieć moc 3-5 kW. Do obliczeń można przyjąć że 1kW produkuje rocznie ok.940 kWh czyli 3 kW dają rocznie ok. 2820 kWh x 80% = 2256 kWh , należy to porównać teraz ze zużyciem własnym i ceną jednej kilowatogodziny /1kWh/. Należy też przyjąć ewentualny wzrost ceny energii elektrycznej. Zatem zwrot wkładu własnego powinien nastąpić w okresie 4-5 lat. Natomiast żywotność urządzenia fotowoltaicznego określa się że po 25 latach będzie mieć 80 % sprawności. Takie są założenia teoretyczne i takie dane potwierdzają firmy certyfikujące urządzenia.
Pytanie:
Jaką powierzchnie zajmują panele fotowoltaiczne dla instalacji 3 i 5 KW?
Odpowiedź:
Należy przyjąć że 1 kW zajmuje ok. 7 m2.
Pytanie:
Czy konieczne jest instalowanie wewnątrz budynku jakichś dodatkowych urządzeń, jaka jest potrzebna do tego powierzchnia, czy są jakieś wymagania np. temperatura w pomieszczeniu?
Odpowiedź:
Wewnątrz budynku to tylko złącza elektryczne i ewentualnie inwerter ale to małe urządzenie. Inwerter to przetwornica prądu stałego na prąd zmienny taki jaki płynie w naszych sieciach energetycznych 50Hz , nie ma wymagań temperaturowych.
INFORMACJA
Informujemy że po 1.05.2017 do każdego mieszkańca który wpłacił pierwszą składkę 500 zł dojedzie firma która sprawdzi i określi warunki techniczne i wielkość instalacji fotowoltaicznej oraz wymagane uziemienie.
Pytanie:
Czy można zamontować panele na pomieszczeniu gospodarczym na sąsiadującej działce, gdy ta nie jest moją własnością, jednak właściciele wyrażają zgodę ?
Odpowiedź:
Należy mieć umowę użyczenia lub dzierżawy na okres pięciu lat od zakończenia inwestycji / tzw. okres trwałości projektu/ czyli od dzisiaj to na ok. 6-8 lat.
Pytanie:
Ile kolektory są w stanie wyprodukować kWh w skali roku, mowa o 5 kW ?
Odpowiedź:
Odpowiedź jest w poprzednich odpowiedziach.
Pytanie:
Czy do elektrowni sprzedawana jest całość wyprodukowanej energii, czy jedynie pozostała, niewykorzystana nadwyżka ?
Odpowiedź:
Odpowiedź jest w poprzednich odpowiedziach
Pytanie:
Czy w przypadku wpłaty zaliczki na panele fotowoltaiczne i późniejszych oględzinach fachowców okaże się, że z różnych względów panele nie mogą zostać u mnie zamontowane zaliczka zostanie zwrócona?
Odpowiedź:
Zaliczka pomniejszona o koszty dojazdu i oględzin firmy, ile? Trudno z sufitu brać kwoty ale to małe pieniądze.
Pytanie:
Jaka firma jest producent paneli fotowoltaicznych ?
Odpowiedź:
Zamawiający czyli Gmina nie może wybrać producenta paneli , może tylko do przetargu określić minimalne techniczne i jakościowe parametry paneli.
Pytanie:
Ile paneli potrzeba na montaż 5 kW ?
Odpowiedź:
Określa się tą ilość w m2 , odpowiedź była w poprzednich pytaniach.
Pytanie:
Na jakich budynkach można zainstalować fotoogniwa?
Odpowiedź:
Budynek musi być w dobrym stanie technicznym aby mógł wytrzymać dodatkowe obciążenie kolektorów fotowoltaicznych oraz zatrzymanego przez nie śniegu. Zawalenie się budynku czy samego dachu jest odpowiedzialnością właściciela budynku , nie podlega wówczas gwarancji.
Pytanie:
Czy musi to być budynek murowany?
Odpowiedź:
Budynek nie musi być murowany ale w dobrym stanie technicznym.
Pytanie:
Czy ma znaczenie rodzaj pokrycia dachu?
Odpowiedź:
Pokrycie dachu jest ważne , pokrycia typu azbest nie wchodzą w grę gdyż podczas montażu paneli ulegną popękaniu , również inne pokrycie; blacha , papa , dachówka musi być w dobrym stanie technicznym aby nie uległy nieodwracalnym uszkodzeniom podczas prac montażowych.
Pytanie:
Czy panele fotowoltaiczne wymagają zabiegów np. mycie , konserwacja, itp.
Jeśli tak, to kto będzie ponosił takie koszty i jakiej są one wielkości?
Odpowiedź:
Może zaistnieć konieczność mycia paneli jeżeli np. zanieczyszczenie z komina osiądzie na powierzchni paneli lub kurz , liście , odchody ptaków itp. wówczas mycie należeć będzie do obowiązków właściciela nieruchomości. Gwarancja będzie wynosić najprawdopodobniej 5 lat , w tym czasie obowiązki napraw będą należały do wykonawcy. Po tym czasie przechodzą na użytkownika.
Pytanie:
Czy podane szacunkowe kwoty, tj. 11 500 zł i 13 000 zł są z doliczeniem podatku VAT czy bez niego?
Odpowiedź:
W tych kwotach zawarty jest podatek VAT jako koszt kwalifikowalny , brak jest na tą chwilę interpretacji Izby Skarbowej czy ten podatek będzie mógł być dalej kwalifikowalny. Dotychczas był , np. przy kolektorach słonecznych czy fotowoltaicznych montowanych przy oczyszczalni ścieków w Charsznicy.
Wyjaśnić należy że dotacja Unijna wynosi 60% a wkład własny 40% , ostateczny koszt tak kolektorów słonecznych jak i fotowoltaicznych znany będzie po przetargu.
Należy jeszcze raz wyjaśnić że nie ma nikt żadnej pewności że ta inwestycja dojdzie do skutku, do końca miesiąca września złożymy WNIOSEK o dotację , do wiosny 2018 będzie trwała jego ocena i wówczas okaże się czy otrzymamy dotację.
Pytanie:
Czy instalacje fotowoltaiczne będą ubezpieczone przed skutkami warunków atmosferycznych np. gradobicia, wichury ?
Odpowiedź:
Nie ubezpieczamy tych instalacji gdyż jest to zbyt kosztowna sprawa i te koszty musielibyśmy doliczyć mieszkańcom - użytkownikom kolektorów słonecznych czy fotowoltaicznych , zabezpieczamy się natomiast w gwarancji /5 lat/ od wykonawcy przed np. gradobiciem. Jeżeli wichura zerwie same panele to podlegają gwarancji natomiast jeżeli zerwie dach z panelami to jest to sprawa właściciela budynku i ubezpieczenia indywidualnego. Należy też mieć na uwadze że niektóre firmy ubezpieczeniowe żądają pozwolenia na użytkowanie budynku a mało kto to posiada , na bieżąco prowadzenia książki budynku , raz na kwartał przeglądu komina itp. Zatem ubezpieczenie to sprawa bardzo złożona i indywidualna i każdy indywidualnie musi zadbać o właściwą eksploatację tych urządzeń.
Pytanie:
Czy ewentualne uszkodzenia będą usuwane na koszt właściciela ?
Jeśli tak, czy będzie to 100% kosztu naprawy i po cenie rynkowej instalacji?
Odpowiedź:
W sytuacji uszkodzenia instalacji OZE nie z winy wykonawcy i wad materiałowych koszt naprawy ponosi użytkownik i sam sobie wybierze wykonawcę i ustali kwotę naprawy.
Pytanie:
Czy można dokonać wpłaty internetowo czy też musi być na wskazanym druku?
Odpowiedź:
Można dokonać wpłaty internetowo zgodnie z drukiem
Pytanie:
Chciałbym skorzystać tylko z fotowoltaiki ale jeśli nie będzie to możliwe to czy można tą wpłatę zaliczyć na konto kolektorów słonecznych czy też należy dokonać wpłaty na obie inwestycje i ewentualnie później zrezygnować z jednej oraz czy wtedy otrzymam zwrot wpłaty za rezygnację z kolektorów?
Odpowiedź:
Wpłata na dowolną instalację , można na same kolektory słoneczne lub tylko na fotowoltaiczne albo na obydwie instalacje , nie ma ograniczeń.
KOLEKTORY SŁONECZNE
Pytanie:
Rozumiem, że kolektory wykorzystywane są do ogrzewania CWU?
Odpowiedź:
Kolektory słoneczne są wykorzystywane do ciepłej wody użytkowej (CWU)
Pytanie:
Jaka jest powierzchnia kolektorów
Odpowiedź:
Powierzchnia kolektorów słonecznych ok. 5,5 m2
Pytanie:
Czy dysponują Państwo jakimiś narzędziami do kalkulacji opłacalności inwestycji po stronie użytkownika?
Odpowiedź:
Opłacalność kolektorów słonecznych to pojęcie bardzo względne i wielowątkowe. Dotychczas zamontowaliśmy w Gminie Charsznica 502 szt w gospodarstwach domowych i 4 szt. budynkach użyteczności publicznej. Najlepiej porozmawiać z użytkownikiem. W przypadku fotowoltaiki są liczniki energii i ceny energii więc wyliczenia są stosunkowo proste. Natomiast w przypadku kolektorów słonecznych to już bardziej skomplikowane wyliczenia bilansów cieplnych. Na przykładzie już istniejących można powiedzieć że od wiosny do jesieni mamy stale wodę ciepłą w kranie , oczywiście z małymi wyjątkami w dni pochmurne, wówczas można podgrzać prądem np. z fotowoltaiki. Również wtedy kiedy palimy w piecu c.o. to kolektor podgrzewa już wodę z sieci wodociągowej przez co mniej spalamy opału. Wyjaśnić należy że instalacja kolektora słonecznego składa się z tzw. okien kolektora słonecznego , zbiornika na ciepłą wodę 300 l , sterowników , pompy glikolu, zbiorników przeponowych, przewodów elektrycznych i przewodów czynnika solarnego plus montaż całości. Kolektor słoneczny ma również wpływ na ochronę środowiska , zapobiega latem podgrzewaniu wody poprzez palenie w piecach różnego rodzaju śmieci czy nawet węgla. Uwzględnić należy że w ramach całej instalacji montujemy nowy duży zbiornik na wodę w miejsce bojlera.
Dla nas istotnym wskaźnikiem opłacalności kolektorów słonecznych jest chęć posiadania go przez osoby których rodziny już posiadają kolektory.